Friday, May 9, 2008

Istana Jugra, Selangor D.E.









Jugra adalah Bandar DiRaja Selangor ketika Sultan Abdul Samad membina Istana Jugra dan bersemayam di sana pada 1875. Kedudukan yg agak strategik di atas bukit membuatkan ia mudah didatangi dari arah Selat Melaka. Ia juga dilindungi oleh Bukit Jugra. Bahagian depan Istana (foto kiri) yg tersergam indah. Pemandangan laluan berlanskap indah dan dijagai rapi sehingga kini.









Bukit Jugra pernah menjadi pusat pemerintahan British di Selangor sebelum berpindah ke Klang dan sedekad kemudian ke Kuala Lumpur. Sebahagian bangunan beratap genting yg menempatkan mahkamah, penjara dan bilik beradu sultan serta dua orang permaisuri baginda (di kiri dan kanan bilik). Baginda seorang yg amat berpegang teguh pada ajaran Islam. Pintu gerbang (foto kanan) diberi nama Pintu Kecelakaan kerana ia merupakan laluan utama pesalah yg akan dibicara dan menerima hukuman.









Tangga batu menuju ke kawasan istana yg masih utuh. Cuma sesetengah bangunan kayunya yg memerlukan pembaikan dan pemulihan. Sultan Abdul Samad terus bersemayam di istana ini sehingga mangkat pada 1898. Sultan Alauddin Sulaiman Shah (Sultan Sulaiman) ditabalkan di sini. Majlis pertabalan tersebut merupakan majlis utama paling akhir diadakan.









Perigi berbentuk segiempat (foto kiri) memang unik. Bila paras airnya meningkat, itu menandakan air pasang di laut. Jika paras airnya rendah, menunjukkan air laut surut. Manakala perigi berbentuk heksagon (foto kanan) dikatakan laluan rahsia ke terowong bawah tanah yg mungkin telah digunakan untuk bersembunyi atau melarikan diri daripada ancaman musuh. Ia mungkin juga telah menjadi tempat penyimpanan senjata. Perigi ini telah ditimbus bagi mengelakkan kejadian yg tidak diingini.

2 comments:

Anonymous said...

Namanya adalah Istana Bandar di Jugra, bukannya Istana Jugra.....Istana Jugra tu lain tau.......Building Istana Jugra tu lama sgt.........

Unknown said...

Nama sebenar istana ini, ISTANA BANDAR TEMASYA.

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez