Wednesday, February 20, 2008

Jawapan utk AMG

(1) Apakah kaitan Sultan Kedah dengan Siam?

Kerajaan Ayuthia adalah sebuah kerajaan Islam, negeri Siam adalah sebuah negeri islam sebelum ia diserang dan ditawan oleh tentera Buddha Alaungphaya dalam tahun 1767. Mereka mendedahkan bahawa waris Raja Besar, Empayar Benua Islam Siam Kedah masih ada hingga ke hari ini (walau keturunannya cuba dihapuskan dahulu) bernama Tuanku Nai Long Kassim untuk meriwayatkan apa yang berlaku melalui wasiat yang diterimanya hampir 60 tahun yang lalu. Adalah dinyatakan bahawa bangsa Thai adalah penjajah negeri Siam Islam bermula dengan Raja Rama I yang beragama Buddha. Mereka kemudiannya menukar nama negeri Siam kepada Thailand sempena nama bangsa raja mereka, Sukhothai. (Ruj: sini)

Merong Mahawangsa atau dikenali sebagai Maharaja Durbar Raja adalah Raja Kedah yang pertama. Berasal dari Tanah Besar Parsi.Menurut sumber yang dipetik dari Hikayat Merong Mahawangsa dan Al-Tarikh Salasiah Negeri Kedah, telah dinyatakan bahawa Islam tiba di Kedah pada zaman pemerintahan raja yang seterusnya. Raja tersebut dikenali dengan nama Phra Ong Mahawangsa. Baginda merupakan raja Tanah Melayu yang pertama memeluk agama Islam dan menukar namanya kepada Sultan Muzaffar Shah (1136-79).

700 tahun kemudian....
Sultan Jaafar Madzam Shah @ Tuanku Nai Long Jaafar (1862-76) melantik Ngah Ibrahim menjadi menteri di Larut menggantikan tempat baginda. Adinda baginda, Sultan Tunku Abu Toha menjadi Raja Bagan Serai Perak (dibunuh oleh Inggeris pada 1876). Sultan Jaafar pula dibunuh penjajah Inggeris dan Thai pada 1876 di Gurun. Setelah itu bermulalah penjajahan Kedah oleh Thai (1876-1891). Pihak Thai merampas harta peninggalan yg ada seperti peralatan Istana, bukti2 bertulis dan merobohkan 15 Istana Maharaja Benua Islam Siam sepanjang 5 tahun menjajah Kedah.

Rakyat hidup dalam ketakutan. Pangkat dan nama dibuang kerana mereka pasti dibunuh jika ditangkap Thai. Tuanku Nai Long Hj Yassin ibni Tuanku Nai Long Jaafar menguruskan perniagaan ternakan (identiti disembunyikan). Tuanku Nai Long Hj Mahmud ibni Tuanku Nai Long Hj Yassin bersahabat baik dengan Sultan Badlishah sejak kecil setelah disisihkan oleh Sultan Abdul Hamid (menantu Chulalongkorn, Sultan Kedah ke-28) ke Kg.Titi Haji Idris.

Tuanku Nai Long Hj Mahmud berani bersemuka dengan baginda dan memperkenalkan dirinya sebagai cucu Tuanku Long Jaafar (walau parang diletakkan di lehernya). Sultan Abdul Hamid kesal dan melantiknya sebagai Ketua Penghulu Negeri Kedah. Namun perlantikan ditarik balik bila Tunku Abdul Rahman menjadi Perdana Menteri (ibu Tunku berketurunan Siam).

(2) Siapakah Marhum Mangkat di Sekudai?
Pada 1876, Sultan Ismail (bekas Sultan Perak) yg telah menentang British dalam masa Perang Perak (berkaitan dengan pembunuhan Residen J.W.Birch) telah menyerah diri kepada British. Baginda (Raja Ismail) dibawa ke Singapura sebelum dihantar kepada Maharaja Johor pada Mac tahun yg sama. Setelah orang2 yg terbabit dalam pembunuhan itu disiasat dan dibicarakan, mulai 1877 Raja Ismail dihukum oleh British buang negeri ke Sekudai, Johor. Pada 4 Sept 1889, Raja Ismail mangkat dan dimakamkan di Bukit Mahmudiah, Johor Bharu dan disebut Marhum Mangkat di Sekudai.

No comments:

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez