Thursday, January 1, 2009

Grand Palace, Bangkok


Foto atas : Pemandangan Grand Palace, Bangkok.
Bawah : Senibina yang menakjubkan di mana batu-batu 'permata' pelbagai warna menghiasi corak pada dinding. Tatkala disimbah cahaya terik mentari, semuanya nampak berkilau-kilauan bagaikan jutaan bintang bergemerlapan.

Grand Palace dibina pada 1782. Selama 150 tahun ia menjadi istana Raja Thai dan tempat bersemayam kaum kerabat. Sebahagiannya merupakan bangunan pentadbiran kerajaan. Senibina mengagumkan dan halusnya ukiran melambangkan kreativiti dan kemahiran ahli pertukangan Thai. Hari ini ia menjadi pusat tumpuan pelancong di samping tempat diadakan beberapa upacara rasmi melibatkan keluarga diRaja Thai. Terdapat juga Temple of the Emerald Buddha yang dikatakan dibina sejak kurun ke-14. Ada sebanyak 17 istana Raja di Bangkok, sebahagiannya dijadikan hospital, muzium dan universiti.

Mungkinkah di dalam kawasan asal Istana Siam ini, berabad yang lalu...telah melangkah pembesar dan pahlawan Melayu, membawa kiriman bunga emas daripada Sultan Melaka serta Raja-raja negeri lain? Maka kenapakah Kerajaan Siam begitu kuat sehingga tiada penjajah yang dapat menawannya?

Foto Ehsan : Shali

1 comment:

Anonymous said...

can you email me: mcbratz-girl@hotmail.co.uk, i have some question wanna ask you.thanks

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez